Protože výrobce doporučuje jednou za dva roky provést testovací aktivaci vesty, tak na to dnes přišla řada. Bohužel nemám žádné video, jak jsem sám odpálil u motorky, ale přikládám obrázkový návod na reaktivaci vesty pro další použití.
Přiznám se rovnou, že celý postup jsem nastudoval z promo videa firmy RaceVest.cz, která je oficiálním distributorem airbagových vest Hit-Air u nás. Vide zde.
Samotné odpálení proběhlo bez sebemenších potíží. Pocit? Zajímavé! Schválně jsem se odstřelil v plné zbroji včetně nasazené a řádně zapnuté helmy. Několik poznatků:
- Vesta se nafoukne opravdu bleskurychle (nestačíte nad tím vůbec zapřemýšlet);
- Poměrně razantně vás zmáčkne (není to nijak bolestivé nebo něco podobného, ale opravdu vás obtáhne, že se možná i trošku leknete);
- Zafixuje hlavu (skutečně nelze nijak výrazně hýbat hlavou a drží vám pevně helmu v rovné poloze);
- Pocit robustnosti (sice jsem to nezkoušel třeba s baseballovou pálkou, ale na letmé zabušení pěstmi do nafouklého airbagu nic necítíte);
- V první okamžik máte problém sundat helmu (ale tak během 30 sekund vesta trochu povolí a helmu už jsem sám bez problémů sundal);
- Nafouknutá vesta jde pohodlně rozepnout a v případě nouze se jí „zbavit“;
- Ani vesta není „vše-spásná“, ale po zkušenosti s nafouknutím si vážně myslím, že dokáže (možná i dost razantně) zmírnit následky pádu (a třeba i zachránit život);
Vesta se po nafouknutí začne samovolně vypouštět, takže po chvilce už se dá třeba sundat z hlavy helma. V žádném případě se nepokoušejte rozepnout zipy, které mají přešité jezdce s nápisem „Do not open“!
Takto vypadá vytržená aktivační kulička. Toto musíte v případě aktivace za jízdy na motorce najít, jinak nelze vestu reaktivovat.
Pohled na vytržený mechanismus.
Do bombičky to udělá skutečně razantní díru. Trochu mě děsí, že tak „malá“ bombička dokáže tak rychle nafouknout x-litrů airbagu. Raději si ani nepředstavuji ten provozní tlak v bombičce.
Z vesty byl náležitě „vymačkán“ vzduch a všechny kapsy vráceny na své místo a pozapínány.
Znovu natažený mechanismus. Princip je jednoduchý. Přiložený imbus šroub strčíte do spodní díry a zašroubováváním začnete mechanismus znova napínat. Napněte jej tak, aby šla do otvoru naprosto volně vložit vytržená kulička i s prstencem. Poté co zandáte kuličku zpět na místo NESMÍTE ZAPOMENOUT šroub zcela vyšroubovat. Pokud jej tam necháte, tak se logicky NEMŮŽE vesta aktivovat v případě vytržení!!!
Následně zašroubujete novou bombičku. Zkontrolujete silikonovou pásku na závitu bombičky a naprosto nenásilně a volně ji zašroubujete do vystřelovacího mechanismu. Dotáhnout jen rozumně pocitově na ruku! Žádné rvaní fest nebo nedejbože hasákem nebo něčím podobným.
Znovu reaktivovaná vesta k novému použití. Dnešní nácvik trval samozřejmě déle, včetně nastudování videa, ale troufnu si říct, že novou reaktivaci jsem již schopen provést tak do 15 minut.
Tato vesta patří do kategorie „s trhacím lankem“. Už několikrát jsem poslouchal názor, že je to překonaná technologie a že elektronicky odpalovaná vesta a kdesi cosi. Několik postřehů z používání:
- Nesmíte se zapomenout připnout (ano bez toho vesta nefunguje, ale já s tím třeba problém nemám a zvykl jsem se automaticky cvaknout stejně jako si nasadit rukavice a helmu);
- Nemusíte se bát, že se odstřelíte třeba na benzince, když se zapomenete odepnout (několikrát jsem si to vyzkoušel a lanko Vás zastaví. Samovolně jej vážně asi nevytrhnete, pokud nechcete);
- Reaktivace za 15 min a bez nutnosti návštěvy servisního centra (náhradní bombička stojí cca 600 Kč a vozím s sebou jednu náhradní na moto);
- Nic ve zlém, ale osobně mi lanko přijde subjektivně spolehlivější než elektronika (vlastně se tu nemá co pos….);
- I trhací vesta je pořád mnohem lepší jak žádná vesta;
Tak dobrou cestu, veselou mysl a kolama dolů.